Black Friday og starten på julegavehandel kan gi ny rekord for netthandel

kredittkort

Fredag går startskuddet for årets julehandel for mange, ifølge en ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av DIBS Payment Services, en del av Nets. Over halve Norge sier de vil handle på Black Friday og flesteparten av disse skal i gang med julegavehandelen.


– Som tidligere vist i vår rapport om norsk e-handel øker netthandelen kraftig, og det er ingen unntak på den store handledagen Black Friday. Undersøkelsen viser at mange kommer til å handle mer på nett enn i fysisk butikk denne dagen,sier Johanna Tell, Salgssjef i DIBS Norge.

Les også:  Norge best i EU/EØS

52% av de 1000 respondentene som deltok i undersøkelsen sier de har planer om å handle på Black Friday.

Dette kan bli den største dagen for nettsalg i Norge noensinne.

Av de som sier de skal handle under Black Friday sier hele 38% at de utelukkende kommer til å handle på nett, mens 29% skal handle i fysisk butikk. 33% planlegger å handle både på nett og i butikk.

Sammenlignet med i fjor er det flere som planlegger å benytte seg av Black Friday-tilbudene. Vi ser en vekst i at forbrukerne ønsker å bruke nettet fremfor fysisk handel.

Les også:  Virke: Prisoppgang på mat og alkoholfrie drikkevarer i november

– Her er det nok flere trender som sammenfaller. Flere planlegger å få med seg tilbudene på Black Friday, samtidig som nordmenn er blitt mer erfarne og trygge på netthandel. Fredag kan dermed bli en av de største netthandelsdagene noensinne, sier Tell.

Klær og elektronikk under juletrærne. Nesten alle som skal handle på Black Friday vil ifølge undersøkelsen sikre seg noen julegavekupp. Kun 9% sier de ikke skal handle julegaver. Klær, sko og tilbehør (45%) samt elektronikk (39%) er soleklart mest populært. Etterfulgt av skjønnhet og helseprodukter (22%), og produkter til barn/leker (17%).

Les også:  Manpower: Trenger flere gode hoder til logistikkbransjen

Samlet forventer DIBS at nordmenn i år vil bruke mer enn 9 milliarder kroner på klær, sko og tilbehør, og det er den suverent mest populære kjøpskategorien på nett. Målt i kroner og ører er elektronikk størst, nordmenn beregnes å kjøpe mobiltelefoner, nettbrett, høyttalere mv. for mer enn 10 milliarder i 2018. (Tall fra Norsk E-handel 2018).


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.