Biltema planlegger flere gigantvarehus

varehus

Biltema ble startet som postordreforretning i et kjellerlokale i Linköping i Sverige i 1963, av Sten-Åke Lindholm. De kom til Norge i 1983 og utviklingen har vært enorm. Biltema bygger nå nytt og utvider samtidig eksisterende varehus. Målet er 100 varehus i Norge.


I tider der mange satser tungt på netthandel, går Biltema mot strømmen og åpner flere og større varehus. Biltema har nå 64 varehus i Norge, og målet er 100.

– Vår erfaring er at kundene ønsker hele varesortimentet og sjelden har tid til å vente på levering. Derfor satser vi på store fysiske varehus som har alt på lager. Samtidig tilrettelegger vi for en bedre online-service ved blant annet å ruste opp nettsiden vår og teste ut vårt nye Kjøp & Hent-konsept. Sistnevnte er i testperioden rettet mot proffkunder i utvalgte varehus, sier daglig leder Egil Iversen i Biltema Norge.

Iversen overtok lederstillingen i Norge, etter at tidligere daglig leder Knut Svenningsen nylig tiltrådte som styreleder for selskapet.

Større vareutvalg
Biltema utvider byggsortimentet og tar inn stadig flere plasskrevende varer. Dette har bidratt til at flere av de eksisterende varehusene er blitt for små. Nå utvides de til store konseptvarehus på opptil 7500 kvadratmeter.

Les også:  Forsker: Dårlige fangstrutiner gir dårlig torskekvalitet

– Et fullassortert varehus har 19 000 forskjellige varer. Et eksempel på dette er varehuset på Bryne, som nylig vokste fra cirka 1000 kvadratmeter til 7350 kvadratmeter, sier Iversen.

Nå har Biltema konkrete byggeplaner blant annet på Furuset i Oslo, Forus i Stavanger, Voss, Stord, Mosjøen, Gol, Gjøvik, Hamar og Slitu nær Askim i Indre Østfold.

Men det stopper ikke der.

Biltema har følere ute over hele Norge og ser på alle steder med et godt kundegrunnlag, for eksempel Hammerfest, Florø, Halden, Lillestrøm og Ski.

– Vi får daglig et 20-talls henvendelser fra folk som ønsker å få et Biltema-varehus i nærheten. Både ordførere, politikere og vanlige folk er blant dem som tar kontakt. Filosofien vår er kort avstand mellom kunde og varehus, vi holder handelen lokal og bremser handelslekkasjen. Det er bra for miljøet og bra for handelen i distriktene, sier Iversen.

Les også:  Mer enn 500.000 iRobot robotstøvsugere solgt i Norden

200 nye arbeidsplasser
Biltema har omtrent 1400 ansatte i Norge i dag. I år vil utvidelser og nyetableringer skape omtrent 200 nye arbeidsplasser hvis de får tillatelser til å bygge, ifølge Biltema-sjefen.

– En Biltema-åpning fører ofte til at flere andre varehus etablerer seg i nærheten. For eksempel har varehuset i Nordfjordeid bidratt til en oppblomstring av handel i området. Nå slipper folk å reise til Førde, Ulsteinvik eller Ålesund for å handle, sier Iversen.

Ikke alle ønsker Biltema velkommen. Problemer med reguleringsforhold har stoppet eller forsinket byggingen av flere planlagte varehus.

– En del politikere mener at vi skal holde til i mindre lokaler i kjøpesentre i bykjernen, og ikke i store varehus utenfor sentrum. Det vil aldri fungere for oss. Mange av våre kunder trenger å komme til med bil og tilhenger, og de krever at vi har store varehus og alt på lager, sier Iversen.

Positive lokalpolitikere
Biltemasjefen mener at det er på høy tid at regelverket ses på.

Les også:  Ni tatt for råkjøring i Hunstad

– Den voldsomme sortimentsglidningen i mange bransjer de siste fem årene har gjort regelverket utdatert, og vi opplever at fylkesmennene ofte overkjører de folkevalgte. Dette er svært problematisk. Vi opplever det som forskjellsbehandling og mener det er konkurransevridende. Når det er sagt, opplever også vi meget engasjerte og positive kommuner og lokalpolitikere som ønsker å skape noe sammen med oss. Sammen med dem får vi det alltid til, sier han.

Rask vekst
Biltema har vokst raskt de siste årene. I løpet av fem år økte driftsinntektene med over 70 prosent, fra 2,23 milliarder i 2012 til 3,83 milliarder i 2016.

Det er ikke bare omsetningen som øker.

– Sortimentet har økt kraftig, mens lavpriskonseptet er godt ivaretatt. Vi bidrar til økt konkurranse innen alle våre varegrupper, blant annet i bygge-, elektro- og sportsbransjen, sier Iversen.

Biltema satser nå tungt på bygg, fritid, sport og ikke minst på sykkel.

– Vi er den elsykkelleverandøren som tar størst markedsandeler for tiden, avslutter Egil Iversen i Biltema.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.