Barndomsminner påvirker kjøp av leketøy

playstation

Selv om markedet for leketøy og spill har endret seg markant de siste årtiene, finnes det klassikere som fremdeles står på ønskelistene til barna – og foreldrene. 


Det handler bl.a. om Fisher-Prices ikoniske leketøysserie, som går helt tilbake til 1930-årene, samt Klossmajor og My Little Pony, som var en kjempehit på 1980-tallet – og fremdeles er like populært.

Men det er ikke tilfeldig at foreldre anno 2019 fyller barnas rom med mange av de samme lekene og spillene de selv hadde i barndommen.

Når leker går igjen på tvers av tider og tendenser, er det en blanding av sterke produkter og nostalgiske minner som er den utløsende faktoren, forteller Hans Henrik Knoop, som er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogisk Uddannelse og forfatter av boken Lek, læring og kreativitet – Hvorfor glade barn lærer mere: 

– Mennesket er et vanedyr, og det er typisk at foreldrene tenker på sine egne lekeopplevelser når de skal prøve å forestille seg hva deres egne barn vil like. Men det finnes også leketøy som er så godt og gjennomtenkt at det rett og slett er vanskelig for produsentene å lage noe bedre.

Les også:  Vi elsker grøt i desember

Det betyr at leketøysfirmaene relanserer sine originale produkter om og om igjen. Et eksempel er de små, fargerike hestene fra My Little Pony, som fortsatt produseres i det samme designet som mange mødre vil huske fra 80-tallets barnerom. Det er noe man også ser hos Amo Toys, som distribuerer leketøy:

– Selv om tidene skifter, og vi stadig får mye nytt, spennende leketøy i hyllene, som for eksempel det populære L.O.L Surprise og Baby Shark-bamsene, så er det likevel noe som aldri går av moten, forteller markedssjef Jakob Andersen.

Han er fortsetter:

– Et godt eksempel er Baby Born-dukken, som er svært livaktig både å se på og leke med. Den kan både gråte og sovne med smokk. Den kan spise, drikke, sove, bevege armer og ben, gå på potten – og fordi den er vanntett kan barna også bade den. Selv om det er kommet mye nytt tilbehør i tidens løp, og Baby Born nå kommer i flere varianter, har den grunnleggende dukken stort sett vært uendret siden lanseringen i 1991. Det tror jeg vekker gode barndomsminner hos både foreldre og besteforeldre. 

Les også:  Statset 50 kr på oddsen - Vant 650 939 kr!

Kan man «leke» på skjermen?
I likhet med udødelige klassikere innenfor design og arkitektur går vellykket leketøysdesign heller ikke av moten. Det er noe som blant annet leketøysgiganten Fischer Price benytter seg av, og her er den ikoniske Fisher-Price-telefonen med smilende ansikt fremdeles en bestselger – selv om den har mer enn 58 år på baken.

I dag kan ungene «leke» både med My Little Pony og Fisher-Price på iPaden og foreldrenes telefon. Det har imidlertid ikke ødelagt lysten til å fylle hyllene hjemme med velfriserte, lilla hester, små plastmennesker og andre ikoniske «evergreens» fra leketøysverdenen. Ifølge Hans Henrik Knoop er det nemlig andre fordeler enn kun foreldrenes glade barndomsminner som spiller inn når de fysiske lekene tas inn på barnerommet:

Les også:  Norsk spillbransje sliter med kapitaltilgang

– Barn er skapt til å lære gjennom konkret, kroppslig handling, så fysisk lek er på mange måter bedre enn stillesittende. Spesielt små barn trenger å boltre seg fritt, bruke kroppen og sansene, ha øyekontakt og lære moralske grenser gjennom konkrete opplevelser. Alt dette kan de gå glipp av hvis de bruker for mye tid foran skjermen.

Amo Toys opplever at foreldrene stadig har fokus på at barna også skal ha leker som stimulerer og utvikler dem. Her kan brettspill sammen med familien spille en naturlig rolle, mener Jakob Andersen:

– I et spill som Klossmajor, som var populært på 80-tallet og fremdeles er det i dag, skal man både ha tålmodighet mens man venter på tur og være rolig og tenke ut hvilke klosser som kan fjernes uten at hele tårnet velter. Og så er det selvfølgelig også mye viktig læring i «tap og vinn med samme sinn.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.