Barna får mer familietid i julegave

kortspill spill

Når barna i år river bånd og gavepapir av pakkene, vil de se at innholdet i stor grad er preget av de voksnes ønsker om mer familietid. En av Danmarks største leketøysdistributører forventer stor etterspørsel etter spill og leker som krever tid og tilstedeværelse – fra store og små.

Jul betyr gaver, og ventetiden frem mot julaften kan være nesten uutholdelig for barn og barnslige sjeler. Men hva er det vi venter på frem mot 24. desember? Markedssjefen i en av Nordens ledende leketøysdistributører, AMO Toys, forteller her hva han tror vi kan forvente å se under juletreet i år:

– Tid er en ettertraktet luksus i dagens samfunn, så når vi skal skjemme bort barna, gir vi gaver som automatisk krever både tid og tilstedeværelse. Derfor er familiespill en sikker vinner i vårt til tider svært travle samfunn, sier Jakob Andersen, som er markedssjef i AMO Toys.

Selv om Danmark er kjent for å ha en god balanse mellom jobb og fritid, er det likevel travelt i de danske hjem. Samtidig er danske barn ifølge Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) blant de barn i Europa, som bruker mest tid foran en skjerm, og det påvirker barnas trivsel. Hos AMO Toys er det derfor helt avgjørende at gaveutvalget i de danske butikkene lever opp til foreldrenes ambisjoner om mer tid til familien. Derfor tilpasses også utvalget av leker i butikkhyllene hvert år, slik at det matcher barnas – og de voksnes – ønsker.

Les også:  Nordisk Bocuse d'Or-suksess med norsk sjømat på menyen

Familielivet er en lek
Når familietiden blir knapp, skaper barna sin egen familietid med dukkene sine. Det er verdifullt for barna, men også for foreldrene, som lett kan spille en rolle i leken og være en del av «familien» når det er rom for det.

– Barna leker små rollespille med BABY Born-dukkene og øver seg på å være foreldre. De trøster og gir dem smokken, gir dem mat, setter dem på potten og bader dem før de skal legge seg. De er veldig livaktige å leke med – for selv om dukkene ligner på dem som foreldrene selv lekte med da de var små, kan de mye mer i dag, forteller Jakob Andersen og fortsetter:

Les også:  Snøens glitring i påskesola kan avsløre mer enn bare gode skiforhold

– Og så kommer vi selvsagt ikke utenom L.O.L. Surprise, som må sies å ha tatt mange barn med storm. Jeg tror at grunnen til at det er så populært, er fordi dukkene har forskjellige personligheter og roller som barna leker med og utforsker, og som gjør at det aldri blir kjedelig.

Brettspill er alltid en sikker vinner
Noe som alltid har samlet familien er brettspill. Hvert år kommer det mer enn 400 nye spill i Danmark, og med en omsetning på over 250 millioner kroner i året i Danmark, ser det ut til at brettspillene holder på populariteten i de tusen hjem. Hele 60 prosent av salget skjer, ifølge Guldbrikken, i november og desember når det store julegaverushet er i gang for alvor. Jakob Andersen forventer at brettspillene ’Pyjama Drama’ og ’Don’t wake up daddy!’ vil ligge under mange juletrær i år.

Les også:  Slik får du gode skiopplevelser i påskefjellet

Pyjama Drama er kåret til årets barnespill 2019 og handler om hvilken farge pyjamas den kongelige familie skal ha på seg. Et ordentlig familiespill med mellom tre og fem deltakere.

Spillet ’Don’t wake up daddy!’ handler også om familien, og her skal de frekke barna snike seg bort til kjøleskapet og stjele sjokoladekaken uten å vekke faren som sover. Et oppdrag som byr på flere uforutsigbare feller.

– Det er selvfølgelig en god indikator at et spill har vunnet en pris. Samtidig er det også en rekke spill som har en egen plass i folks hjerter, og som jeg vil si er sikre valg, nemlig de helt klassiske spillene som Tegn & Gjett eller Klossmajor. De faller alltid i god jord hos både barn og voksne og har klart å samle familier i generasjoner. Selv om de etter hvert har mange år på baken, er de fremdeles en sikker vinner, forteller Jakob Andersen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.