Avgiftssjokk fører til røde tall og nedbemanninger

nho

Bedriftene som er berørt av avgiftssjokket på alkoholfrie drikkevarer og sjokolade- og sukkervarer, sliter nå i motbakke. I tillegg går den stadig økende grensehandelen direkte utover bedriftenes konkurranseevne. Det viser en fersk medlemsundersøkelse gjennomført av NHO Mat og Drikke.


Stortingsflertallets vedtak om avgiftsøkning gir en direkte effekt på lønnsomhet, omsetning og bemanning i 1 av 3 av de berørte bedriftene. Ti prosent opplever at avgiftsøkningen har gjort det mindre attraktivt for eierne å investere i virksomheten.

Les også:  Norwegian søker svensk driftstillatelse

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk, er ikke overrasket over resultatene:

– Undersøkelsen bekrefter dessverre det næringen har sagt siden budsjettforliket i fjor høst – avgiftene svekker verdiskapingen og truer arbeidsplasser, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

– Regjeringspartiene og Kristelig Folkepartis avgiftssjokk er den direkte foranledningen til at bedrifter som var lønnsomme i 4. kvartal 2017, nå ser røde tall og frykter for fremtidig sysselsetting og verdiskaping, sier Petter Haas Brubakk.

Les også:  Eidsiva tilbyr strøm uten fortjeneste til vanningsanlegg

Brubakk understreker at de skadevirkningene undersøkelsen avdekker blir større for hver dag som går.

– Derfor er det avgjørende at regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti nå benytter revidert nasjonalbudsjett til å reversere avgiftsøkningene. Deretter er tiden overmoden for en fullstendig gjennomgang av særavgiftene, der målet er å etablere en konsistent avgiftspolitikk som styrker norske mat- og drikkeprodusenters konkurransekraft i forhold til grensehandel og avgiftsfri import.

Les også:  Solid førstehalvår for Telia Norge

Les også

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.