Arrangerer sjømatfestival i Nigeria

fisk mat

Det er duket for norsk sjømatfestival i den nigerianske millionbyen Lagos denne høsten. For første gang arrangerer Sjømatrådet en festival som skal hylle lange eksporttradisjoner og nye muligheter i landet.


– Dette blir kjempespennende. Vi tok inspirasjon fra tørrfiskfestivalene i Italia, og tenkte – ja, hvorfor ikke? Nigerianere elsker fest og moro, god mat og sosiale lag, så dette blir definitivt en opplevelse, sier sjømatutsending for Vest- og Sentral-Afrika Trond Kostveit i Sjømatrådet.

Norsk tørrfisk er nigeriansk matkultur
Nigeria er Norges nest største marked for tørrfisk, og handelen har forgått siden 1800-tallet. Den norske tørrfisken har gjennom årene fått en solid plass i nigeriansk matkultur, og er et selvsagt innslag i både festmat og hverdagsmat for millioner av mennesker.

– Som i mange marked for konvensjonelle produkter er det derimot mange yngre som ikke har kunnskap om hvordan man skal tilberede fisken. Under festivalen kommer vi til å fokusere på hvordan man kan tilberede tradisjonelle og nye retter med tørrfisk og annen norsk sjømat. Det blir innslag fra lokale restauranter og norske produsenter, samt kokkekonkurranse for nye retter med norsk tørrfisk, sier Kostveit.

Skal nå unge med norsk sjømat
Selve festivalen arrangeres i et eget messeområde sentralt i Lagos den 19. oktober og vil være åpent for publikum. Både festivalen og konkurransen vil rette seg mot et yngre publikum og Kostveit tar i bruk digitale flater og lokale influencere for å spre budskapet.

Les også:  Norconsult vant europeisk pris for digital innovasjon

– Nigeria har en gjennomsnittsalder på 18 år, og de er svært aktive på digitale flater, spesielt på mobilen. Det bor nesten 200 millioner mennesker i Nigeria – og over 80 prosent av de har mobiltelefon. Vi planlegger å samarbeide med lokale matbloggere for å fortelle om arrangementet og også norsk sjømat, sier Kostveit.

I fjor fikk Sjømatrådet laget en dokumentar om norsk tørrfisk som gikk på nasjonal TV flere ganger, men det er første gang man gjennomfører en slik publikumsrettet aktivitet som festivalen i det nigerianske markedet.

Mer stabilitet og enklere markedsadgang
Til nå har mye av Sjømatrådets arbeid i Nigeria fokusert på markedsadgang for norske eksportører i forhold til tollavklaringer og myndighetskrav. Sjømateksporten fra Norge til Nigeria fikk seg en kraftig nedtur i 2016, da økonomien i det oljeproduserende landet fikk seg en knekk som følge av lavere oljepriser. Landet introduserte en rekke importrestriksjoner og devaluerte den lokale valutaen som følge av oljeprisfallet. I 2014 ble det eksportert tørrfisk og tørkede hoder til Nigeria til en verdi av 428 millioner kroner, mens den i 2016 var redusert til under 160 millioner kroner.

Les også:  Bruk nattmatvett i julebordstiden

– Siden prosjektet startet for vel to år siden har vi jobbet godt med Den norske ambassaden i Nigeria, Tollvesenet og Nærings- og fiskeridepartementet for å bedre markedsadgangen og skape en mer stabil situasjon for eksportørene som selger sjømat til Nigeria. Samarbeidet har båret frukter og vi ser at sentralbanken i Nigeria nå har begynt godkjenning av lokale importørlisenser og fortollingssituasjonen for tørrfisk har også bedret seg, sier Kostveit.

I 2017 ble det eksportert over 9 000 tonn tørkede fiskeprodukter fra Norge til Nigeria til en verdi av 230 millioner kroner. Over 7 700 tonn av dette var fiskehoder, noe som var en økning på nesten 3 000 tonn fra året før.

– Hittil i år har tørrfiskeksporten gått ned igjen, noe som hovedsakelig skyldes at lagrene av fiskehoder var tomme første halvår av 2018. Nå som lagrene igjen er fulle ser vi at eksporten de siste to månedene har tatt seg opp, så jeg er positiv til hvordan resten av året vil utvikle seg for fiskehodeeksporten. Hel tørrfisk har nok blitt for dyrt for de fleste nigerianere, selv om kjøpelysten fortsatt er der, sier Kostveit.

Det har blitt eksportert 3 600 tonn tørrfisk og tørrfiskhoder til Nigeria hittil i år, med en verdi på 111 millioner kroner. Det er en nedgang på 14 prosent i verdi mot samme periode i fjor.

Les også:  Jula og Thon skal samarbeide om varehus i Norge og Sverige

– Vi har sett en tydelig forbedring i markedet siden bunnen i 2016, men er også klar over at vi møter konkurranse fra Island. Fremover skal vi jobbe mer med å fremheve det norske opphavet, i tillegg til å fremheve oppskrifter og helsefordelene med sjømat og tørrfisk spesielt, sier Kostveit.

Inviterer norske sjømateksportører til Nigeria
I tilknytning til sjømatfestivalen vil Sjømatrådet også arrangere et seminar for norske og nigerianske aktører, og Kostveit håper at mange norske eksportører vil ta turen til Lagos i oktober.

– Vi gjennomførte en svært vellykket eksportørreise i Lagos i fjor vår, og har fått mange gode tilbakemeldinger både fra norske og nigerianske aktører. I et land som Nigeria, der personlig kontakt er svært viktig i forhandlinger, var sjømatseminaret en god møteplass for begge parter, sier Kostveit.

Festivalen og sjømatseminaret foregår i Lagos den 18. til den 20. oktober, og norske eksportører med interesse for Nigeria inviteres til å delta på turen. Programmet vil ikke kun omhandle tørrfisk, men også pelagisk og laks. Mer informasjon om reisen og programmet kan rettes til prosjektleder Trond Kostveit.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.