Andreas Bakkerud kjører elektrisk

continental

Årets VM-toer i rallycross, Andreas Bakkerud, er involvert i det nye elektriske rallymesterskapet Extreme E. Mesterskapet skal kjøre med elektriske rallybiler på steder hvor global oppvarming allerede gjør seg gjeldende, for å vise at elektriske biler kan fungere godt overalt. 


– Jeg liker ekstremsport, og da jeg hørte om dette mesterskapet, som skal kjøre på spektakulære steder som i fjell, ørken og regnskog så ble jeg interessert. Jeg har en veldig variert bakgrunn som sjåfør, og kjørte faktisk en elektrisk bil i Trophée Andros på is i vinter, forteller Andreas Bakkerud, som har blitt en del av Extreme E sitt såkalte «Drivers Programme». 

Det innebærer at han i første omgang skal teste bilen, og at han er aktuell som en av sjåførene når serien starter i 2021. Bakkerud understreker at han fortsatt skal satse på rallycross, og at en eventuell deltakelse i Extreme E ikke skal gå utover den satsingen. 

Les også:  Champions League i 4K-kvalitet til flere hundre tusen nordmenn

Andre førere som er med i Extreme E sitt «Driver Programme» er blant annet tidligere verdensmester i rally, Sébastien Ogier, Bakkeruds erkerivaler fra årets VM i rallycross, Timmy og Kevin Hansen, den tidligere Formel 1-føreren Bruno Senna og den svenske bilsportutøveren og Continental-ambassadøren Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– I Norge er elbiler svært populære, og det er en stor lidenskap for elbiler. Jeg gleder meg til å teste Extreme E-bilen for første gang. 

Så langt har det blitt offentligjort at Extreme E skal kjøre løp på isen på Grønland, i Himalaya-fjellene i Nepal, i ørkenen i Saudi Arabia og i Amazonas-jungelen i Brasil. Dette er alle steder hvor global oppvarming allerede gjør seg gjeldende, og formålet med Extreme E er å skape oppmerksomhet rundt forurensning, og at ny teknologi må til for å bremse den globale oppvarmingen. 

Les også:  VIDEO: Norske seilere er VM-favoritter på New Zealand

– Det skjer mye spennende innenfor elektrisk motorsport om dagen, og når man ser den suksessen som Formel E har blitt, er jeg overbevist om at Extreme E også kommer til å bli en suksess. Det er åpenbart at vi mennesker er i ferd med å ødelegge jordkloden, og det er fantastisk at Extreme E vil skape oppmerksomhet rundt dette på en positiv måte. Jeg elsker naturen og det er viktig for meg å kunne være med på å gjøre verden til et bedre sted, sier Bakkerud. 

De første testene med Extreme E-bilene har allerede blitt gjennomført med suksess, og Continental er med som både dekkleverandør og hovedsamarbeidspartner. Continental har utviklet to typer dekk, et for sommerføre og et for vinterføre, som er basert på CrossContact og CrossContactIce, men som er tilpasset bilene i Extreme E. 

Les også:  Slik ser du Norges kamper i hovedrunden i håndball-VM

– Miljø og bærekraft står høyt på agendaen hos oss i Continental, og det er en del av vårt samfunnsansvar å bidra til en fremtid hvor vi forurenser mindre. Dette jobber vi med hver eneste dag både når det gjelder utvikling av dekk og teknologi til bilindustrien. Extreme E er derfor et konsept som vi i Continental ønsker å samarbeide med. Det å vise at elektriske biler kan fungerer godt under alle forhold er viktig for å få flere til å gå over til elektriske biler, og få ned utslippene fra transportsektoren, sier managing director i Continental Dekk Norge, Hege Eike Lie.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.