25 prosent vekst og solid resultatøkning for AF Gruppen

af gruppen

AF Gruppen (AFG) leverer sterk vekst og gode resultater for 2. kvartal 2019. Omsetningen økte med 25 prosent til MNOK 5 863 i kvartalet, mens resultatet før skatt økte med 42 prosent til MNOK 363.


AF Gruppens omsetning var MNOK 5 863 (4 692) i 2. kvartal og MNOK 11 077 (8 575) i første halvår. Dette tilsvarer en vekst på henholdsvis 25 % og 29 % sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Resultat før skatt ble MNOK 363 (256) i 2. kvartal og MNOK 590 (450) i 1. halvår. Dette ga en resultatmargin på 6,2 % (5,5 %) i 2. kvartal og 5,3 % (5,3 %) i 1. halvår. Samlet ordrereserve var MNOK 23 085 (19 866) ved utgangen av kvartalet. 

Les også:  Nytt mobilselskap for bedrifter slipper databruken helt fri

AF Gruppen har en meget solid finansiell posisjon. Kontantstrøm fra driften ble MNOK 284 (33) i 2. kvartal 2019. AF Gruppen hadde per 30.06.19 netto rentebærende gjeld på MNOK 753 (-609). Endringen skyldes hovedsakelig implementering av ny regnskapsstandard (IFRS 16) fra 01.01.2019. Standardendringen medførte balanseføring av leieforpliktelser på MNOK 888 som netto rentebærende gjeld. Endringen har ingen likviditetseffekt. Resultat per aksje for kvartalet ble NOK 2,54 (1,53).

Les også:  Flere passasjerer og høyere inntekter for Norwegian i august

– Lønnsomheten i konsernet er god, og vi er fornøyde med en solid vekst på 25 prosent. Det grunnleggende og kontinuerlige arbeidet med å bygge en enhetlig bedriftskultur er viktigere enn noensinne i en periode med sterk vekst. Motiverte medarbeidere og solid organisering er et viktig fundament for å skape langsiktige verdier. At vi har opplevd en reduksjon i alvorlige skader i kvartalet er gledelig, men null fraværsskader er og blir vårt mål. Arbeidsmiljøet skal være trygt for alle, også de som er ansatt hos våre underentreprenører, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.