2019 nok et nytt rekordår for BMW

bmw

BMW Group er verdens ledende premium-bilprodusent for sekstende år på rad. 2019 ble også det niende rekordåret på rad for det tyske selskapet.


Totalt ble det levert 2 520 307 nye BMW, MINI og Rolls-Royce på verdensbasis i 2019, en økning på 1,2 prosent sammenlignet med 2018. Ved utgangen av 2019 hadde BMW Group også totalt levert 500 000 elektrifiserte biler på verdensbasis. 

Den store modelloffensiven gjennom hele 2019 og de kommende lanseringene i år gjør at BMW Group også sikter mot et økt salg i 2020. 

BMW fortsetter å øke
På verdensbasis gikk BMW frem 2 prosent fra 2018 og kan se tilbake på tidenes salgsår og 2 168 516 nye biler på veiene. Den største vekstdriveren var SUV-modellene som samlet stod for 958 732 nye biler, opp 21 % sammenlignet med året før.

Takket være de nye modellene i luksussegmentet – BMW 8-serie, BMW 7-serie og BMW X7 – økte salget i dette segmentet med 66 % (105 331 nye biler.) Fra 2018 og frem til utgangen av 2020 har BMW Group et mål om å doble salget i luksussegmentet.

2019 ble også det beste året i BMW M GmbH’s nærmere 50 årige historie med lidenskap og sportslig kjøreglede. 135 826 nye biler med bokstaven M på karosseriet rullet ut på veiene i 2019, det tilsvarer en økning på 32,2 %. Modeller som BMW M8 Coupé, M8 Cabriolet og M8 Gran Coupe er bare noen av M-nyhetene fra 2019.

Les også:  Elbiler økte i popularitet i 2019

Elektrifiserte modeller i hvert segment
Mer enn 500 000 elektrifiserte biler fra BMW Group er så langt levert på verdensbasis. I 2019 ble totalt 145 815 nye elektrifiserte BMW-er og MINI-er levert, opp 2,2 % fra 2018. Salget av BMW i3 og BMW i8 økte med 12,1 %, mens salget av den firehjulsdrevne plug-in hybriden MINI Countryman økte med 28,1 %. Med introduksjonen av plug-in hybridene BMW 330e, BMW 530e xDrive, BMW X5 xDrive45e og BMW X3 xDrive30e økte også det ladbare modellutvalget i 2019. I 2020 får de selskap av en rekke nye ladbare hybrider, samt helelektriske MINI Cooper SE og BMW iX3.

I 2023 vil BMW Group tilby minst 25 elektrifiserte modeller, hvorav minst halvparten vil være helelektriske. I 2021 forventer man at elektrifiserte modeller vil utgjøre en fjerdedel av salget til BMW Group i Europa. I 2025 forventes andelen å være en tredjedel, mens i 2030 forventes andelen å være halvparten.

MINI utvider porteføljen 
Totalt ble det levert 349 626 nye MINI-er på verdensbasis i 2019, et litt lavere volum enn i 2018 (-4,1 %). I 2020 utvider MINI porteføljennår leveringene av både helelektriske MINI Cooper SE og råtassen MINI John Cooper Works GP begynner.

Les også:  Toyota fortsatt på taxi-toppen

Nye historiske salgstall for Rolls-Royce
Rolls-Royce kan se tilbake på det beste salgsåret i merkets 116 år lange historie. Med 5 152 håndbygde og luksuriøse eksemplarer, gikk de frem hele 25,4 prosent fra 2018. Salget økte i hele verden, med Nord-Amerika som det viktigste markedet. 2019 kjennetegnes som året hvor SUV-en Rolls-Royce Cullinan virkelig fikk sitt fotfeste, lanseringen av de særegne «Black Badge»-modellene og et år med en rekke helt spesielle og skreddersydde biler fra Rolls-Royce Bespoke. Blant annet ble det levert en Rolls-Royce Phantom med over én million håndsydde sting i blomstermotiver til en skandinavisk kunde.

Ny salgsrekord for BMW Motorrad
BMW Mottorrad har lansert en rekke nye modeller de siste årene og leverte i 2019 flere nye motorsykler og maxi-scootere enn noen gang. Rekordåret 2019 endte med 175 162 leverte tohjulinger, og en fremgang på 5,89 prosent fra 2018.

En global aktør
BMW Group leverte totalt 732 680 nye BMW-er og MINI-er til kinesiske kunder i 2019, opp 13,1 % sammenlignet med 2018. Dette er det beste resultatet i Kina siden BMW Group etablerte seg i landet i 1994.

Med en økning på 1,8 % og totalt 360 918 nye solgte biler i USA, kan BMW Group også notere seg sitt beste år i dette markedet i 2019.

Les også:  Trafikkulykke ved Tosentunnelen i Nordland

I Europa gikk salget noe ned i 2019, noe som reflekterer den politiske og økonomiske usikkerheten i mange markeder.

Solid norsk BMW-år
Totalt ble det registrert 10 330 nye BMW-er på fire hjul i Norge i 2019. Det er noe ned fra 2018, men fortsatt et solid resultat og et volum som gjorde BMW til Norges fjerde mest solgte bilmerke i 2019.

Over 77 % av de nyregistrerte BMW-ene i 2019 var elektrifiserte. Den mest populære modellen var nok en gang BMW i3, som alene sørget for at BMW ble det sjette største elbilmerket. Det store utvalget av plug-in hybrider sørget for at BMW ble det tredje største merket i dette segmentet.

Rekordår for MINI i Norge
Med 1 065 nye registerte MINI-er ble 2019 et rekordår i Norge. For første gang siden BMW Group re-lanserte MINI, passerte man 1 000-grensen her til lands. Registreringstallet økte dermed med nærmere 14 % sammenlignet med 2018 og MINI ble ifjor det 21. mest solgte bilmerket i Norge.

Med 1 038 nye registrerte motorsykler i 2019 befester BMW Motorrad den solide posisjonen som det nest mest solgte motorsykkelmerket i Norge. Sammenlignet med 2018, økte registreringsantallet med over 20 %, mens markedsandelen endte på nærmere 17 %.

Samlet sett ble det registert 12 433 nye kjøretøy på to og fire hjul fra BMW Group i Norge i 2019.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.