1 av 3 kan ikke lese og forstå et sjøkart

gjensidige

Mange har det med, men ikke alle kan bruke det, viser en fersk undersøkelse fra Gjensidige.


– Gjensidige har spurt båtfolket om deres forståelse av sjøkart enten på papir eller digitalt. Selv om mange svarer at dette kan de, er vi mest bekymret over alle de som ikke kan lese og forstå et sjøkart, sier Arne Voll som er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Les også:  Widerøe lanserer magasinet "Skyfritt" sammen med Egmont

På landsbasis svarer så mange som 33 prosent av båteierne at de har en svært dårlig forståelse av sjøkart, mens 60 prosent mener de leser sjøkart svært godt eller ganske godt. 

– Det er Ipsos som har foretatt undersøkelsen. Den gir et bilde av at det er mye usikkerhet blant mange av de som fører båt, sier Voll. Det er dobbelt så mange menn som kvinner som sier de har god kunnskap om dette. Tryggest er de som er godt voksne og som har hatt båt en tid. 

Les også:  Jubler for felles nordisk handlingsplan for friluftsliv

– Stol ikke kun på at elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot alltid fungerer, advarer Voll. Han mener de er svært viktig å ha en backup med papirkart og kompass i båten og kunne bruke disse.

Det er også viktig å se ut av «vinduet» for å sjekke om kartet faktisk stemmer overens med sjølandskapet.

– Sjøkart går ut på dato. Voll ber alle derfor alle sjekke ”datostemplingen”, også på elektroniske kart. Det anbefales på det sterkeste å benytte oppdaterte kart, avslutter han.


Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.